Followers

Monday, June 25, 2012

Kejadian Pelik Di Saat Azan Dilaungkan

Salam sejahtera dan selamat pagi ~

Pagi ini, saya bangun seawal jam 5 untuk mandi dan bersiap-siap untuk ke sekolah. Pada kali ini, roommate turut ulang-alik dari asrama ke sekolah. Pada praktikum yang lepas, dia tinggal di luar, rumah sewa. Maklumlah sekolah praktikum agak jauh dari IPG.

Cerita saya ini bukanlah pasal roommate yang ulang-alik, sebaliknya mengenai sesuatu yang menakutkan saya setiap kali terdengar bunyi azan dilaungkan. Pada awal pagi ini, azan dilaungkan kira-kira pukul 5 lebih la. Saya dengan roommate terus teringat kejadian yang telah berlaku di saat azan dilaungkan.

Cerita pertamanya ialah mengenai adik saya yang berada di sebuah IPTA. Petang itu, dia dengan turun ke cafeteria untuk membeli makanan di saat azan maghrib baru nak berkumandang. Kedengaran sahaja suara muazzin, masa tu juga bunyi anjing menyalak panjang!

Adik saya kata, masa tu memang menyeramkan. Bunyi anjing tersebut sangatlah kuat dan lain macam -> Macam bunyi serigala semasa bulan mengambang tu.. Yang peliknya, di sekitar asrama tersebut tiada anjing pun. 

Masa anjing menyalak tu, terus azan dihentikan seketika. Selepas itu, orang yang melaungkan azan itu memulakan lagi. Sekali lagi kedengaran bunyi anjing menyalak dengan kuatnya! Menjerit agaknya.. Orang tersebut berhenti lagi. Lepas tu, mereka di masjid berdoa dulu (mungkin untuk mengelakkan kejadian tersebut berlaku lagi). Dan azan akhirnya dapat dilaungkan dengan sempurna kerana tiada lagi bunyi salakan anjing.

Adik saya yang ketakutan terus berlari balik ke bilik. Dia ceritakan kejadian ini kepada saya, dia masih takut katanya. 
  
Cerita kedua pula diceritakan oleh roommate saya sendiri dan berlaku di IPG ini. Kejadian berlaku sewaktu azan subuh. Sama juga, anjing kedengaran menyalak panjang di saat azan subuh nak dilaungkan. Bunyi salakan anjing tersebut lain macam sahaja bunyinya. Yang peliknya, di IPG ni tiada langsung anjing berkeliaran!

Ketika kejadian di atas, tak semua orang mendengarnya termasuk saya sendiri. Tapi ramai jugalah yang mendengarnya. Saya teringat pula kisah bunyi pelik yang 'menghuru-harakan' Samarahan tidak lama dulu, saya sendiri ada mendengarnya. Memang meremang bulu mata! Eh, bulu mata pula. Haha.. 

Sekarang ni saya mengejar masa. Banyak yang ingin diluahkan, tapi sambung lagi kemudianlah. Insaf tak? Insaf tak?=p

._. 

2 comments:

  1. Anjing pun makhluk Allah...Dia just sahut azan je..n ternampak syaitan bertempiaran lari akibat dari azan tersebut.

    Jika berlaku lg..mohon la doa kpd Allah minta dilindung dari ape musibah..dan jika terdengar ayam berkokok mohon la juga doa kebaikan..

    amin Ya Rabb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pernah juga baca mengenai ayam berkokok tu.. Lebih-lebih lagi kalau ayam berkokok pd awal pagi jam 1-3 mcm tu.. Masa tu memang saya akan bangun berdoa..^^

      Delete

Jemput datang lagi yaa...^__^

Blog Terbaik!!!^__^