Followers

Monday, August 6, 2012

Mengapa Abang Mencintai Saya?

Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka...

Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya? 
          
Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang cintakan Sayang.

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan  abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi  abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak  abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki yang tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya.

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata:

"Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!"

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.

Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital.

Surat tersebut berbunyi begini:

Sayang, jika disebabkan suaramu, aku menyintaimu... Sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintaimu... Sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan senyumanmu aku mencintaimu... Sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan setiap langkahmu aku mencintaimu.... Sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika cinta memerlukan
sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab?

Tidak! Aku masih mencintaimu dulu, kini dan selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat dan dipegang. Namun begitu... Ia boleh dirasai dalam hati."
 
._.

9 comments:

  1. aduhai touching nyer!

    ReplyDelete
  2. betul ,setuju sangat ngn entri nih..
    orang yg benar2 mencintai sesorang ya nya xkn dapat merik sbb nya mencintai seseorang ya.

    ReplyDelete
  3. Rindok ati mek baca entry tok. thats why la...org selalu padah, cari org yg menyintai kta tanpa sebab dan kita pun patut menyintai org tanpa sebab :)

    ReplyDelete
  4. Mad : kmk setuju juak...=)

    Kak Zie : ada jwak org mcintai org bersebab.. Huhu...

    ReplyDelete
  5. wahhh! touching abis.. susah mok crk org kedak tok ow hhuhu

    ReplyDelete
  6. yalah tek...
    nang menyentuh hati..
    n nang susah mok cari laki camya..
    mun ada pun, gk muda..=D

    ReplyDelete
  7. sungguh puitis dan romantis...

    ReplyDelete

Jemput datang lagi yaa...^__^

Blog Terbaik!!!^__^