Followers

Tuesday, March 13, 2012

Anak Usia 5 Tahun


Memang kisah yang amat menyayat hati. Saya mendengar berita TV3 semalam yang menyatakan Nurul Nadhirah Abdullah yang hilang sejak 1 Mac lalu sudah meninggal dunia. Kanak-kanak tersebut ditemui rentung di ladang kelapa sawit berhampiran. 

Apabila teringat balik punca kehilangan kanak-kanak tersebut, saya jadi marah pula pada ibunya. Entahkan betul, entahkan tidak - dari apa yang saya baca, anak tersebut disuruh membeli mi segera di kedai berhampiran seorang diri manakala si ibunya pula sibuk melayari laman web sosial (Facebook).

Anak seusia lima tahun tak sepatutnya dibiarkan bersendirian. Anak buah saya, Gugle dah berusia 6 tahun. Kalau dia balik kampung, nak bawa dia jalan-jalan ke kawasan kampung pun saya tak berani sangat apatah lagi nak biarkan dia berjalan keseorangan. Cuma dia tu sangat aktif, jadi saya bawa dia naik bukit depan rumah tu je.

Balik semula kepada kisah kanak-kanak malang tersebut, ibu bapanya perlu diberi hukuman setimpal supaya dijadikan pengajaran kepada orang lain. Saya sendiri pernah dan selalu juga nampak kanak-kanak kecil dibiarkan berjalan-jalan sendirian di tepi jalan. Dah banyak kes jenayah berlaku, tapi ke mana perginya sikap TANGGUNGJAWAB mak bapa budak tersebut??

Ya, saya sendiri masih belum berkahwin dan beranak. Saya masih tak tahu betapa betapa beratnya tanggungjawab sebagai ibu dan ayah. Tapi saya merupakan anak kepada ibu dan bapa saya yang bersusah-payah melahirkan dan membesarkan kami empat beradik sehingga kami dewasa sekarang. Sekurang-kurangnya, saya sedar tanggungkawab sebagai ibu dan bapa tak semudah yang disangka. Bukan cuma tahu kahwin dan beranak saja.


Takziah kepada keluarga arwah... Jadikan sebagai pengajaran...




***Di bawah ni ialah gambar anak buah kesayangan saya..6 tahun sudah usianya. ^__^v.








 ._.

No comments:

Post a Comment

Jemput datang lagi yaa...^__^

Blog Terbaik!!!^__^