Followers

Thursday, June 28, 2012

Petua Awet Muda/ Kecantikan Kaum Bidayuh

Beberapa hari lepas, ada seorang kenalan bertanyakan petua kecantikan masyarakat di Borneo. Sebenarnya, selama ini saya tak terfikir langsung. Hehe..

Jadi, semalam saya SMS mak kesayangan saya tu. Tanya dia, "Mom, kita orang Bidayuh ada petua kecantikan ke?"

Mak saya menjawab, "Tak ada pula. Memang kecantikan yang asli."

Saya berfikir dan berfikir. Takkanlah tak ada langsung? Patut la saya hidup dari kecil hingga besar ni, tak mengamalkan apa-apa petua untuk mencantikkan atau petua awet muda. 

Mungkin ada, tapi tanpa sedar. Contohnya, pantang-larang semasa datang bulan, semasa mengandung, selepas melahirkan anak dan sebagainya. Adakah ianya dikira sebagai petua kecantikan? Haha..

Mungkin juga faktor geografi. Dalam sejarah Bidayuh Singai, orang Bidayuh Singai dulu tinggal di kaki gunung ataupun kawasan gunung Singai tu, untuk menyelamatkan diri daripada musuh. Kawasan pergunungan kan sejuk, sebab itu orang Bidayuh Singai putih-putih. Kot..

**Saya bukan perasan atau syok sendiri ya.. Tapi tak dapat nak dinafikan, kebanyakan orang Bidayuh Singai memang putih-putih.=D

._.

No comments:

Post a Comment

Jemput datang lagi yaa...^__^

Blog Terbaik!!!^__^