Followers

Saturday, July 21, 2012

Tips Membuang Rasa Sakit Hati

Selamat pagi semua ~

Selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam ~ ~

Pada pagi ini, saya ingin berkongsi tips untuk membuang rasa sakit hati. Maklumlah pada bulan Ramadhan ni, puasa tak semestinya puasa makan kan? Seperti maksud yang saya telah pelajari daripada rakan blogger semalam (mohdfaizulosman), "amar makruf nahi munkar" iaitu melakukan kebaikan dan meninggalkan keburukan (lebih kurang la..=p).


Balik semula kepada tajuk, sakit hati ni merupakan penyakit yang amat bahaya tak kira terhadap diri sendiri mahupun orang lain. Kalau dah sakit hati dan hilang pertimbangan tu, macam-macam boleh berlaku kan? Malah ada yang sanggup membunuh kerana sakit hati. Bahaya sungguh kan.. Sakit hati ni dialami oleh sesiapa sahaja, tak kira di mana dan bila. Dengan adanya tips ini, mudah-mudahan hati kita menjadi lebih tenang dan lapang.=)

  1. Terlebih dahulu buang persoalan yang menyebabkan kita sakit hati. Cuba fikirkan peristiwa yang menggembirakan kita, kejayaan yang pernah kita lalui ataupun pengalaman manis kita.
  2. Pergilah ke tempat yang menyenangkan kita, yang sejuk mata memandang ataupun melawat orang yang kita selalu jadikan sebagai tempat luahan masalah.
  3. Menangis bila perlu. Masih ingat lagi tak, saya pernah membuat entri Fakta Tentang Menangis.=)
  4. Bila rasa sakit hati tu dah agak reda, cuba ingat balik apakah kebaikan yang telah/ pernah dilakukan oleh orang yang menyakitkan hati kita tu terhadap kita. Seburuk-buruk manusia, pasti ada kebaikannya yang dilakukannya.
  5. Secara perlahan-lahan, maafkan perbuatannya itu dan belajar untuk lupakan kesilapannya itu.
  6. Tanya pada diri sendiri, adakah anda sudah bersedia untuk meneruskan kehidupan seperti biasa??=)

Secara jujurnya, saya pernah melalui perasaan sakit hati ni. Tapi, entah mengapa saya ni pemaaf sangat. Saya sudah maafkan mereka yang pernah menyakiti hati saya. Bukan saja maafkan, malah saya dah lupa dah apa yang pernah mereka lakukan pada saya. Cuma ingat sikit-sikit je. Tapi sememangnya saya tak ingin ingat lagi kerana saya tahu, kita hanyalah insan biasa. Bak kata Radja,

"Aku hanyalah
manusia biasa
yang tak pernah
lepas dari khilaf"

._.

5 comments:

  1. selamat berpuasa..

    makneng follow kamu
    jom follow makneng...=)

    ReplyDelete
  2. i wish too practic this tips often and always.

    ReplyDelete

Jemput datang lagi yaa...^__^

Blog Terbaik!!!^__^