Followers

Monday, August 27, 2012

Apa Kaitan Nanas dan Ulser?

"Kalau kena ulser mulut tu, jangan makan nanas."

Itulah yang orang-orang tua selalu katakan kalau dalam mulut kita tengah ditumbuhi ulser dan masa tu ahli keluarga tengah makan nanas. Maka, menelan air liur jelah. Tak dapat makan nanas sebab tengah ada ulser mulut. Kenapa ya? 

Saya suka makan nanas. Nak kata buah kegemaran, tak juga. Tapi nanas keluaran kampung kami memang manis dan sangat menyelerakan! Dua hari lepas, mulut saya baru saja ditumbuhi ulser. Eh, bukan mulut, tapi lidah. Sakit weih.. Nak cakap pun susah. 

Kebetulan pada masa tu, pak cik saya bagi buah nanas pada kami. Bapa saya pun potong la buah nanas tu dan suruh kami makan. Lepas tu, saya tanya, boleh makan nanas ke kalau kena ulser? Mak jawab, jangan. Itu petua orang-orang lama.

Kesiannya saya. Mak tahu saya suka nanas, lalu dia suruh saya bawa 4 biji nanas balik ke IPG. Lalalala... Tadi, sebiji nanas dah berbau. Dah masak benar nampaknya. Tapi, ulser masih ada!T__T

Tak tahan lagi, saya pun potong la nanas tu. Makan bersama roommate. Nyum nyum nyum... Dah tak kisah lagi. Hehe... Lepas makan tu, saya risau pula. Lalu, saya Google. Jumpa! Ini dia jawapan kepada persoalan saya ini. Lalalalala...

Tengok! Nanas jadi rawatan kepada ulser pula... Rujukannya di SINI.
Di sini dinyatakan antara punca ulser ialah alahan kepada nanas. Sebelum ni saya tak makan nanas pun. Mungkin ada beberapa orang yang alah la.. Hehe..=p

Di sini juga saya ingin kongsikan tips bagi mereka yang sering terkena ulser tu. Saya pun kadang-kadang diserang ulser ni, jadi saya dah biasa. Tapi disebabkan tips yang saya amalkan ni, ulser di mulut saya ni selalunya tak lama, ianya cepat sembuh.=)
  1. Berkumur guna Listerine sebelum tidur malam.
  2. Larutkan garam, celup dengan putik kapas dan sapu pada bahagian ulser tu.
  3. Semua tahu kan, madu amat berkhasiat. Amalkan minum air madu..=)

Selamat mencuba ya!

._.

2 comments:

  1. kmk masa sekolah dolok selalu kenak ulser... kinek tok alhamdulillah jarang dah..

    kmk suka makan nanas dgn kuah rojak... nyaman...

    ReplyDelete
  2. @Masz Sidek

    Nyaman nak..rindu pula mok mkn nanas dgn rojak buah. huhu..

    ReplyDelete

Jemput datang lagi yaa...^__^

Blog Terbaik!!!^__^