Followers

Wednesday, September 12, 2012

Bengkel Penjilidan Dan Pembaikan Ringan


Hai semua, selamat pagi..=)

Semalam saya sibuk dengan bengkel penjilidan buku sampaikan tak sempat nak update entri. Hari ini saya nak berkongsi mengenai peralatan asas untuk menjilid buku. Hehe.. Berkongsi apa yang telah saya pelajari semalam.=p

Antara peralatan asasnya ialah :

  1. Jarum dan benang (sampai sekarang jari saya sakit tau, menjahit buku semalam..T_T)
  2. Lilin (untuk melicinkan tali benang dan memasukkan lubang jarum)
  3. Errrr.... Entah apa nama benda tu, tapi ianya diperbuat daripada gading gajah. Kali pertama menyentuh gading gajah! Haha... Tujuan benda ni ialah untuk meratakan lipatan kertas dan memisahkan gam kertas.
  4. Pisau
  5. Gunting
  6. Tukul
  7. Wayar aluminium
  8. Pembaris
  9. Berus cat (digunakan untuk menyapu gam)
  10. Mangkuk (untuk meletakkan gam)
  11. Pemberat (macam bata je..)
  12. Gam
Setakat ini sajalah perkara yang saya ingin kongsikan. Saya dah berjaya menjilid sebuah buku semalam, tapi tak sempat nak ambil gambar. Nampaknya dah boleh buka kedai jilid buku lepas ni. Hehehe....=p

Oh ya! Nak kongsikan gambar yang saya dapat dari kawan semalam. Rindu sangat dengan budak ni!!! Hensem sangat!>_<



._.

14 comments:

  1. Hi!

    Guess what the word jilid means? I know the answer but just want to test you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. in bm, menyusun dan menjahit buku?
      in bi, binding??
      teka je..
      hahaha

      Delete
  2. Teaching fast becoming a choice profession

    http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/9/12/nation/12009769&sec=nation

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak faktor orang jadikan guru sebagai pilihan.. salah satunya ialah kerana elaun..
      tapi dengarnya, elaun akan dimansuhkan dan diganti dengan ptptn tahun depan..
      masa tu kemungkinan besar tak banyak lagi orang akan pilih guru sbg 1st choice......

      Delete
  3. Hi!

    Hehehe you got it wrong, teacher.

    Jilid is originated from Arabic word, (J-L-D) Jild. Literally it mean skin, any kind of skin, animal or human. In Islamic criminal law, or more precisely Hudud, the punishment of flogging the criminal is called Jild as mention in Al Qur'an.

    From literature jild means to give book a skin. In those days books were bind by animal skins thus the name jild means. The name stick to this day as the process of binding books is called jilid.

    Jild also means volume of books. They're several terms reffering to book in Arabic.

    Sahifah (pl suhuf) - sheets, lembaran
    Sifir - scroll, the most famous is sefer torah.
    Fasl - literally means to divide or segregate, in english it called as topic, or sub topic. in malay it refer as bahagian. Malay word pasal is deviant form of this original Arabic.
    Bab - Chapter (lit. door) made of several Fasl
    Kitaab - Book
    Mashaf - compilation, general term refer to any compilation, specific term refer to Al Qur'an.

    There's more on this topic but i think that's enough for you today. Bye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah....
      very interesting!!!^__^
      nanti saya tanya kawan-kawan saya pula.
      hihihi...
      teach me more ya..^^

      Delete
  4. One of the reasons people want to be teachers because they almost secure to have a job when they finish their study, Much like nursing course.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maybe..
      lagipun dalam perguruan ni banyak salurannya seperti PISMP, KPLI, DPLI dan PPG..
      sebab itulah mudah untuk mohon guru ni..=)

      Delete
  5. Replies
    1. bagus la, boleh kita sama-sama belajar..=p

      Delete
  6. sebenarnya ada yang memilih profesion guru kerana terdapat jaminan 2 saham...1. saham di dunia..2.saham di akhirat...saham di akhirat tu la yang saya kejar...mudah2an jika semua guru berfikir ttg saham akhirat,maka semakin ikhlas mereka menyumbangkan bakti...tq

    ReplyDelete
  7. Puan penulis, saya minta izin copy senarai peralatan penjilidan puan...

    ReplyDelete
  8. Puan penulis, saya minta izin copy senarai peralatan asas penjilidan ini. terima kasih.

    ReplyDelete
  9. Puan penulis, saya minta izin copy senarai peralatan penjilidan puan...

    ReplyDelete

Jemput datang lagi yaa...^__^

Blog Terbaik!!!^__^