Followers

Wednesday, March 6, 2013

Hamster..

Salam~

Hamster.. Sebelum ini saya tak pernah terfikir untuk membela hamster. Kucing, anjing, ikan, ayam, itik semuanya saya berpengalaman dalam membelanya (chewah!), kecuali hamster.

Kenangan bersama hamster bermula pada awal bulan Januari 2013. Adik saya balik bercuti di kampung dan membawa balik dua ekor hamster kawannya. Kawannya balik bercuti di Semenanjung dan meminta tolong adik saya menjaga hamsternya. Adik saya pula tak berminat menjaga binatang, maka sayalah yang menjadi penjaga kedua-dua ekor hamster tersebut.

Semakin hari saya semakin sayangkan mereka. Dan semakin hari mereka semakin gemuk! Hehe.. Dua minggu mereka dalam jagaan saya, hamster yang betina pun melahirkan anak. Ada 5 ekor anaknya. Merah-merah dan bergerak-gerak mencari susu ibunya. Comel sekali. Hamster betina tersebut beranak pada waktu malam. Pada malam itu juga saya bermimpi anak-anak hamster tersebut membesar dengan comelnya.

Sayang sekali, anak-anaknya lenyap begitu sahaja pada keesokan harinya. Bapa saya berkata, anak-anak hamster tersebut dimakan oleh hamster betina kerana saya tak asingkan sarang mereka. Huhu.. Sedih sekali. Saya menyesal kerana tidak mengasingkan mereka.. Kesian ibu hamster.. Dia hanya sempat menyusukan anaknya sekejap..=(

Cuti semester akhirnya tamat dan adik saya terpaksa membawa hamster-hamster tersebut balik ke rumah sewa mereka. Saya mula merindukan mereka. Walaupun saya hanya menjaga mereka dalam masa yang singkat, saya begitu sayangkan mereka sebagaimana saya sayangkan binatang peliharaan saya yang lain. Rindu tau..=(

Seminggu telah berlalu. Saya menerima berita yang menyedihkan dari adik saya.. Hamster betina telah meninggal dunia... Hmmm... Perasaan sedih menyelubungi diri saya.. Sampai sekarang.. Kenapa agaknya dia mati? Mungkin umurnya tak panjang...

._.

Saya sudah memiliki Celcom dan Maxis. Sekarang saya nak memiliki Digi pula!  

8 comments:

  1. mana picnya..nak tengok..
    sy pun belum pernah pelihara hamster..tak susah ke jaga

    ReplyDelete
    Replies
    1. mrk dah mati dah.. :(
      sy tak sempat nak ambil gambar mereka..
      kenapalah sy tak terfikir nak ambil gmbr mereka banyak2 sblm ni.. huhu..
      spjg mrk di bwh penjagaan saya, ok je, x susah jaga..
      mrk mcm tikus, mkn apa saja.. selalunya saya bagi mereka makan kuaci n buahan..

      Delete
  2. kmk suka mun nginang dak kucing2 tok, tpi molah kmk x brapa suka sb kmk x sanggup berdepan mun cdak ya dh sampey ajal klk..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la.. tp kmk nang xdpt hidup tanpa kucing2 yang comel di depan mata.. :p

      Delete
  3. owh..series awk bela hamster?? mesti cute kn..uma sye dulu, xde kucing, teng tong teng tong ade 10ekor kucing keluarga sye bela..tpi klo da bela tu, kena rajin bersihkn taek dorg kn..klo x berbau busuk sgt..hahaha..anyway, keep going an update ur entry..insyaAllah..sye akn dtg lagi blog awk.. :)

    hye dear, dont forget comment my blog also..anyway, done follow ur blog..If u free time, visit my blog yea..tq ;)

    http://kisahbalqis.blogspot.com/2013/03/bismillah.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami sekeluarga pun sayang sangat pd kucing!>_<
      mereka kena dilatih dr kecil supaya buang air d tempat yg sepatutnya.. :)

      Delete
  4. Kesiannya.. kenak nya makan hamster kecik2 ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. lumrah binatang agaknya.. kesian kan...

      Delete

Jemput datang lagi yaa...^__^

Blog Terbaik!!!^__^