Followers

Thursday, October 20, 2011

Apa Kamu Rasa?

Petang tadi, dari pukul 2 hingga 4 petang kami menghadiri taklimat MQA (Malaysia Qualification Agency) yang tak sudah-sudah. Taklimat tersebut disampaikan oleh Encik Jameran dari Jabatan Sains. Boleh tahan juga cara penyampaian beliau. Tak terlalu membosankan.=)

Mula-mulanya, suasana biasa saja. Tak sunyi sangat, tak bising sangat. Mungkin guru pelatih khusyuk mendengar, mungkin juga termenung ataupun mungkin mereka sengaja buat-buat dengar tetapi buat kerja sebaliknya. Saya sendiri antara dengar atau tidak. Kadang-kadang mendengar dan memberi respon, kadang-kadang diam dan termenung kerana agak bosan.

Lama-kelamaan, telinga saya mula panas. Suara beberapa orang guru pelatih semakin lama semakin kuat di belakang saya. Adakalanya diiringi dengan ketawa. Saya menoleh ke belakang untuk melihat siapakah gerangannya yang sedang seronok bercerita itu. Orang yang saya kenal.

Ingin saja saya bertanya soalan kepada mereka ;

"Kalaulah kamu sedang mengajar di hadapan kelas, 
beberapa orang murid kamu pula sedang berbual-bual di belakang
malah ketawa tak mendengar apa yang kamu ajarkan.
Apa yang kamu rasa?"

Tapi saya diamkan saja demi menjaga hubungan baik antara saya dan mereka. Kemudian saya teringatkan kata-kata seorang pensyarah.

"Hidup ini ibarat roda. Kadang-kadang kita di atas, kadang-kadang kita di bawah. Kalau hari ini kita tak menghormati guru kita, mungkin suatu hari nanti murid kita pula tak menghormati kita. Kalau kita tak menghormati ibu bapa kita, suatu hari nanti anak-anak kita pula tidak menghormati kita.


Karma.


._.

1 comment:

  1. Hi, nice post. stumble upon your blog while blogwalking. Betul tu..hukum karman, what goes around comes around.

    ReplyDelete

Jemput datang lagi yaa...^__^

Blog Terbaik!!!^__^