Followers

Tuesday, October 18, 2011

Guru Yang Sakit Tekak

Selamat pagi ~ ^__^

Hari ini saya rasa sakit tekak. Apabila difikir-fikir, sakit tekak ini bermula selepas saya makan nanas dengan kuantiti yang sangat banyak pada hari Sabtu yang lepas. Maklumlah sambal nanas (nanas + garam + cili tanpa belacan kerana tiada belacan di rumah) yang dibuat sendiri sangatlah enak.

Dengan rakusnya, saya makan sambil menonton cerita Hindustan di TV2 di mana heroinnya ialah Rani Mukherjee dan heronya pula saya tak tahu namanya. Saya sememangnya ular sawa. Dah kenyang makan sambal nanas, saya baring. Tak lama lepas tu, saya tertidur pula! Bangun bangun, televisyen yang memandang saya. Lalu saya pun masuk tidur dalam bilik. Haha!



Balik semula kepada cerita sakit tekak tadi. Disebabkan makan nanas dalam kuantiti yang banyak, saya mula sakit tekak. Dan saya mula terfikir ;

1. Sebagai seorang guru, tak boleh sakit tekak. Semasa saya praktikum dulu, saya pernah batuk-batuk. Betapa sukarnya mengajar. Saya terpaksa menulis perkataan/ arahan di papan tulis untuk disampaikan kepada pelajar.

2. Ya, memang tak boleh sakit tekak. Kalau kucing sakit tekak, tikus akan berleluasa. Kucing sukar nak marah tikus kerana dah sakit tekak. Memang suasana kelas agak bising kerana saya dah tiada suara lagi untuk marah-marah budak.

3. Kalau sakit tekak, maklumat tak sampai. Murid akan tertanya-tanya. Semasa saya sakit tekak, saya menyediakan beberapa sampul untuk setiap kumpulan dan dalam sampul tersebut mengandungi arahan dan aktiviti. Kiranya, guru sebagai pemudah cara dan murid membuat aktiviti tersebut tanpa dibantu oleh guru. Guru hanya pemerhati dan bertindak bila perlu.

Kesimpulannya, guru tak boleh sakit tekak. Susah. ^_^v



2 comments:

  1. akak ingat lagi... setiap kali praktikum, akak MESTI sakit tekak... kawan2 kata akak alergik praktikum.. hahaha..
    masa praktikum 1st tu, akak sakit tekak masa observe terakhir. lecturer akak gelak je.. tapi markah still ok.. hehehe.

    minum air banyak dik..

    ReplyDelete
  2. Sama la kita kak..
    Last observation praktikum yang lepas pun saya sakit tekak.
    Memang cubaan. Hehe..

    ReplyDelete

Jemput datang lagi yaa...^__^

Blog Terbaik!!!^__^